Jäsenyrityksen ääni

Uusi digitaalinen aikakausi alkamassa Hilan asioinnissa

DRA pääsi viime syksynä mukaan pilottiin, jossa testattiin Lääkkeiden hintalautakunnan (Hilan) sähköistä asiointipalvelua todellisessa käytössä. Saimme ensimmäisten joukossa kokeilla ja kehittää palvelua sekä antaa palautetta järjestelmästä ja sen käytöstä.

Pilotti osoitti palvelun helpottavan suuresti hintahakemusten jättämistä. Ei papereiden tulostamista tai kopiointia, ei cd-levyjen polttamista tai muistitikulle tallentamista, ei kuriirin tilaamista eikä viime hetken paniikkia juuri ennen kuriirin saapumista. Järjestelmästä voi myös tarkistaa, että toimitus varmasti meni perille. 

Sähköinen järjestelmä helpottaa myös hakemuksen käsittelyn seuraamista. Järjestelmästä näkee, onko tarvittavat asiakirjat toimitettu, mikä on hakemuksen vaihe ja onko se esimerkiksi jo lähetetty Kelaan lausunnolle. Tämä vähentää tarvetta soittaa tai lähettää sähköpostia esittelijälle ja kysyä hakemuksen vaihetta.

Myös täydennysten ja lisäselvitysten toimittaminen sekä kaikenlaisten ilmoitusasioiden hoitaminen on helppoa, ja onnistuu melkein yhdellä napin painalluksella. Enkä epäile yhtään, etteikö uusi järjestelmä helpottaisi myös Hilan omien työntekijöiden työtaakkaa.

Pilotti päättyi vuoden lopussa, mutta sähköinen asiointipalvelu jäi pilotissa mukana olleiden yritysten käyttöön. Järjestelmän piti tulla laajempaan käyttöön jo vuoden vaihteessa, mutta käyttöönottoa on jouduttu lykkäämään. Tähtäimessä on, että maaliskuussa kaikki Hilan kanssa asioivat yritykset pääsevät hyötymään tästä kaikin puolin tehokkaammasta asiointitavasta.

Miina Leussu
Health Economics Expert B.Sc. (Pharm), M.Sc. (Health Economics)
DRA Consulting Oy
miina.leussu@dra.fi