Antti Viitasesta Lääketeollisuus ry:n uusi puheenjohtaja

Novartis Finland Oy:n toimitusjohtaja Antti Viitanen on valittu Lääketeollisuus ry:n uudeksi puheenjohtajaksi.

Viitasen puheenjohtajakausi käynnistää yhdistyksen uuden kolmivuotisen strategiakauden. Lisäksi yhdistyksellä on edessä varsin kiinnostava vaikuttamisen vuosi.

”Eduskuntavaalit, uusi hallitusohjelma, EU-vaalit ja Suomen EU-puheenjohtajakausi tekevät vuodesta 2019 varsin tapahtumarikkaan. Me lääketeollisuutena haluamme käydä aktiivista keskustelua ja olla mukana rakentamassa suomalaista yhteiskuntaa nykyisten ja tulevien päättäjien kanssa.”, Viitanen toteaa.

”Tavoitteemme on tuoda keskusteluun monipuolisia ratkaisuja ja osoittaa, kuinka lääketeollisuus tuottaa arvoa niin potilaalle, terveydenhuollolle ja koko yhteiskunnalle.”

Tältä hallituskaudelta Viitanen antaa erityistä kiitosta ministeriöille, jotka ovat määrätietoisesti vieneet eteenpäin Terveysalan kasvustrategiaa, ja toteaa, että odotamme innolla yhteistyön jatkamista tämän parissa tulevina vuosina.

”Terveysala tarjoaa Suomelle edelleen lukuisia mahdollisuuksia Suomen kilpailukyvyn vahvistamiseksi ja investointien lisäämiseksi.”, Viitanen painottaa.

”Lääketutkimusta ja etenkin terveystiedon hyödyntämistä on mahdollista kasvattaa merkittävästi. Euroopassa lääketeollisuus investoi lääketutkimukseen ja -kehitykseen yli 35 miljardia euroa vuodessa, Suomessa vastaava luku on n. 200 miljoonaa euroa. Näen, että tämä luku voisi olla lähivuosina kaksin- tai jopa kolminkertainen, mutta se edellyttää meiltä terveysalan kasvustrategiatyön jatkamista, yhteistyötä sekä mahdollistavaa lainsäädäntöä.”, Viitanen toteaa.

Viitanen haluaa korostaa myös Suomen EU-puheenjohtajakauden merkitystä ja sen tuomaa mahdollisuutta nostaa Suomen asemaa vahvana innovaatiomaana.

”Meillä on erinomaisia kokemuksia terveysalan kasvustrategiasta. Nyt keskustelu on mahdollista nostaa Euroopan tasolle. Yhteisenä tavoitteenamme tulisi olla Suomen puheenjohtajakaudella tehty esitys Euroopan Unionin yhteisen Life Science -strategian käynnistämisestä.”

Uuden puheenjohtajan lisäksi Lääketeollisuus ry:n hallitus valitsi varapuheenjohtajikseen toimitusjohtaja Matthew Ilesin AbbVie Oy:stä ja toimitusjohtaja Jenni Vuolan Sanofi Oy:stä. Heidän lisäkseen yhdistyksen hallitukseen kuuluvat vuonna 2019 toimitusjohtaja Nina Ekholm-Wenberg AstraZeneca Oy, toimitusjohtaja Mikko Fernström Biogen Finland Oy, maajohtaja Niilo Färkkilä Amgen Finland, Country Head Thorsten Hein Bayer Oy, toimitusjohtaja Päivi Kerkola Pfizer Oy, yhteiskuntasuhdejohtaja Petri Lehto MSD Finland Oy, toimitusjohtaja Jaakko Linna Novo Nordisk Farma Oy, toimitusjohtaja Sabena Solomon, GlaxoSmithKline Oy ja toimitusjohtaja Marjukka Suomela Ferring Lääkkeet Oy.

Lisätiedot:
Antti Viitanen puheenjohtaja, Lääketeollisuus ry, puh: 050 511 7964