Hallituksen esittämät muutokset vievät lääkekorvauksia oikeaan suuntaan

Lääketeollisuus ry on tyytyväinen lääkekorvausjärjestelmään esitettyihin rakenteellisiin muutoksiin. Muutokset kohdistavat korvauksia paljon lääkkeitä tarvitseville. Lisäksi monet eri keinot rinnakkaislääkkeiden välisen kilpailun lisäämiseksi vahvistavat korvausjärjestelmän toimintaa.

- Olemme tyytyväisiä lääkekorvausjärjestelmän uudistamiseen niin, että korvauksia kohdistetaan paljon lääkkeitä tarvitseville. Vuotuisen alkuomavastuun käyttöönotto toteuttaa tätä tavoitetta siirtämällä korvauksia vähän lääkkeitä tarvitsevilta niille, jotka tarvitsevat enemmän lääkkeitä, sanoo toimitusjohtaja Jussi Merikallio

Lääketeollisuuden mukaan lääkekorvausjärjestelmää tulee kehittää edelleen myös seuraavalla hallituskaudella. Keskeisenä tavoitteena pitää olla oikeudenmukainen ja terveyshyödyt huomioiva järjestelmä. Lääkekorvausjärjestelmä on keskeinen osa hyvin toimivaa terveydenhuoltoa, jossa uusilla lääkkeillä voidaan ratkaista terveydenhuollon kustannuspaineita.

- Rationaalista lääkehoitoa edistetään lisäämällä rinnakkaislääkkeiden välistä hintakilpailua.  Keinojen valinnassa on otettu huomioon niiden hintakilpailua edistävän vaikutuksen lisäksi myös mahdolliset kielteiset vaikutukset lääkkeiden saatavuuteen. Lääketeollisuus kannattaa myös keinoja, joilla lisätään potilaiden hintatietoutta apteekeissa.

- Lausuttavana olevassa paketissa lisätään myös lääkkeiden korvattavuuden ja tukkuhinnan sääntelyn läpinäkyvyyttä Lääkepolitiikka 2020 mukaisesti, jatkaa Merikallio.

Lisätietoja antavat:
Jussi Merikallio