Lääkeyhtiö Rochen rintasyöpäkampanjasta Vuoden Lääkeinformaatioteko

Lääkeyhtiö Rochen yhdessä rintasyöpäjärjestöjen kanssa toteuttama Kanssasi -kampanja on valittu Vuoden lääkeinformaatioteoksi. Rintasyövästä ja sen uusista hoidoista tietoa jakava kampanja palkitaan Farmasian päivillä Helsingin Messukeskuksessa perjantaina 14.11.2014 klo 16.30.

”Kampanja antoi tyylikkäällä ja toivoa herättävällä tavalla tietoa rintasyöpäsairaiden paranemismahdollisuuksista. Pienellä budjetilla rakennetun kampanjan tehokkuudesta kertoi myös se, että kampanja sai huomattavasti näkyvyyttä mediassa”, sanoo palkintoraadin puheenjohtaja, Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski.

Helmikuussa 2014 käynnistyneeseen kampanjaan osallistui suuri joukko suomalaisia naisia lähettämällä omat rintaliivinsä mukaan keräykseen. Roche lahjoitti jokaisesta lähetetystä liivistä kaksi euroa rintasyöpäpotilasjärjestöille. Lisäksi kampanja sai satoja viestejä rintasyövän kohdanneilta ja muilta suomalaisilta.

”Kampanjan menestys on osoitus yhteistyön ja verkottumisen voimasta. Aiomme jatkaa työtä rintasyöpätietoisuuden eteen”, sanoo Roche Oy:n viestintäpäällikkö Satu Ratia.

Kampanjaan kuuluu lahjoitetuista rintaliiveistä syntynyt kiertävä tilataideteos, jonka graafikko Tiina Aaltonen ideoi yhdessä sisustusarkkitehti Hanni Koroman kanssa. Yhdessä rintasyövän sairastaneiden kanssa toteutettu teos on syksyn aikana kiertänyt Turussa, Tampereella, Oulussa ja Kuopiossa. Tulevana viikonloppuna teos on esillä Farmasian päivillä Messukeskuksessa. Lisäksi kampanjaan kuului kiertuekaupungeissa järjestettyjä rintasyöpäaiheisia yleisöluentoja.

Suomessa vuosittain lähes 5000 naista saa rintasyöpädiagnoosin. Kehittyneiden syöpähoitojen ansiosta heistä noin yhdeksän kymmenestä on elossa viiden vuoden kuluttua diagnoosin saamisesta.

Vuoden lääkeinformaatioteko -kilpailun järjestää Lääketeollisuus ry. Kaikille avoimessa kilpailussa palkitaan kuluttajille suunnattu kampanja tai teko, joka on lääketeollisuuden omien Eettisten ohjeiden mukainen. Kilpailun palkintoraatiin kuuluu markkinoinnin, median ja terveydenhoitoalan ammattilaisia.

Tarkemmat tiedot kampanjasta ja palkintoraadin jäsenet:

Kampanjan toteuttaja: Roche Oy

Toteuttava viestintätoimisto: Hill & Knowlton Strategies, Digitoimisto Citat Oy

Yhteistyökumppanit: Rintasyöpäyhdistys Europa Donna Finland ry, MC Siskot – Rintasyöpäkuntoutujat ry

Vuoden Lääkeinformaatioteko –kilpailun palkintoraati:

Toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski (puheenjohtaja), Mainostajien Liitto

Copy Kari Eilola, Bob Helsinki

Toimitusjohtaja Tuula Kallio, Mediatoimisto Dagmar

Johtava lääkäri, työterveyslääkäri Leif Lindberg, Myyrmäen Terveystalo

Apteekkari Eeva-Kaisa Mäki-Moijala, Helsingin 2. apteekki, Apteekkimarket

Kanssasi -kampanja on valittu Vuoden lääkeinformaatioteoksi.
Roche aikoo jatkaa työtä rintasyöpätietoisuuden eteen.
13.11.2014