Lääkeyritykset kehittävät työelämän laatua Suomessa

Lääketeollisuus ry

Lääkeyritys Amgen on valittu Suomen parhaaksi työpaikaksi Great Place to Work -tutkimuksen pienten yritysten sarjassa. Amgen ylsi ykkössijalle jo neljättä kertaa.

Amgenin maajohtajan Marika Murron mukaan kärkisijalle sijoittuminen kertoo siitä, että vuosien systemaattisen työn ansiosta Amgenilla on onnistuttu luomaan työyhteisö, jossa työhönsä sitoutuneet ihmiset kokevat tekevänsä tärkeää työtä.

”Arkeamme määrittää läheisesti suomalaisen potilaan auttaminen. Parempien hoitomahdollisuuksien kanssa työskentely tekee työstä hyvin merkityksellistä”, Murto sanoo.

”Olemme jo vuosia keskittyneet rekrytoimaan ihmisiä, jotka osaamisellaan täydentävät tiimiä ja sopivat porukkaamme. Meillä työntekijöiden vapaus ja vastuu yhdistyvät selkeisiin ja kunnianhimoisiin tavoitteisiin”, Murto kertoo syistä, jotka tekevät yrityksestä parhaan työpaikan.

"Olemme myös rohkeasti lähteneet rikkomaan rajoja ja rakentamaan kumppanuuksia terveydenhuollon muuttuvassa maailmassa."

Amerikkalainen Amgen on maailman suurin bioteknologisten lääkkeiden valmistaja. Suomessa Amgen koostuu 30 hengen tiiviistä työyhteisöstä. Amgenin tavoitteet liittyvät uusien lääkkeiden kehittämiseen ja nopeampaan markkinoille saattamiseen.

Lääkeyritys AbbVie sijoittui Great Place To Work -tutkimuksen keskisuurten työpaikkojen sarjassa yhdeksänneksi.

Pfizerille Parempaa Työelämää -tunnustus

Marraskuussa 2016 lääkeyritys Pfizer sai ainoana yrityksenä Suomessa ”Parempaa Työelämää” –tunnustuksen, joka myönnettiin henkilöstöjohtamisen hyvien käytäntöjen kehittämisestä työelämän laadun parantamiseksi.

Ilmarisen ja Laatukeskuksen yhteinen palkinto nostaa esiin yrityksiä, joissa on onnistuttu parantamaan työoloja merkittävästi. Pfizer on viime vuosina kehittänyt esimiestyötä, mullistanut yrityskulttuurinsa ja opetellut systemaattisesti uusia työskentelytapoja, mm. reflektoimaan ja puhumaan suoraan.

”Straight talk on Pfizerin tapa pureutua tehokkaasti monimutkaisiin kysymyksiin”, kertoo Pfizerin toimitusjohtaja ja Lääketeollisuus ry:n puheenjohtaja Päivi Kerkola

Amerikkalainen Pfizer on yksi maailman suurimmista lääkeyrityksistä. Pfizerilla on Suomessa 130 työntekijää ja yli 100 lääkettä, jotka tuovat toivoa suomalaisille potilaille.

Työ lääkeyrityksissä vaatii asiantuntijuutta, jossa osaamisen ja verkostojen kartuttaminen kestää vuosia.

”Tämän vuoksi lääkeyritykset haluavat pitää hyvistä tekijöistä kiinni”, Kerkola sanoo.

Lisätietoja:

Marika Murto