Lääkkeiden tukkuhinnat laskevat edelleen

Apteekista saatavien lääkkeiden tukkuhinnat laskivat selvästi vuonna 2013 (-2,5 %). Syynä ovat lääkevaihdon ja viitehintajärjestelmän kirittämä hintakilpailu sekä korvattavien lääkkeiden määräaikaiset hinnat. Hintoja laski myös tukkuhintojen leikkaus.

​Lääkekorvausjärjestelmään kuuluvien lääkkeiden hinnat laskevat lähes poikkeuksetta vuosittain. Joinain vuosina laskua kiihdytetään esimerkiksi korvausjärjestelmää muuttamalla, toisinaan lasku on maltillisempaa. Vuonna 2013 laskua vauhditettiin leikkaamalla viitehintajärjestelmään kuulumattomien Kela-korvattavien lääkkeiden hintoja viidellä prosentilla.

Yhteiskunnan tuki lääkkeelle eli Kela-korvattavuus edellyttää kohtuullista tukkuhintaa, joka haetaan sosiaali- ja terveysministeriön alaiselta Lääkkeiden hintalautakunnalta. Päätös annetaan määräaikaiseksi, ja korvattavuuden jatkuminen edellyttää uuden hinnan hakemista. Tämä on yksi keskeinen keino varmistaa, että hinnat pysyvät kohtuullisina potilaille. Patentin päätyttyä lääkkeiden hintoja laskee hintakilpailu.

Lääketeollisuus ry seuraa vuosittain lääkkeiden hintakehitystä tukkuhintaindeksin avulla. Tilastokeskus laskee indeksin niistä lääkkeistä, jotka ovat olleet vähintään kaksi vuotta markkinoilla. Sairaalalääkkeet eivät ole indeksissä mukana. Aineisto koostuu noin 6 000 pakkauksen hintatiedoista.

Lääkkeiden tukkuhintakehitys vuodesta 2005 lähtien (2005=100)

Tukkuhinnalla tarkoitetaan lääkeyrityksen ja tukkurin osuutta lääkkeen hinnasta. Vähittäishinta sisältää tukkuhinnan lisäksi verot ja apteekin katteen. Lääkkeiden tukkuhintaindeksin on laskenut Tilastokeskus.

Lisätietoja antavat erityisasiantuntija Nadia Tamminen (040 748 4373) ja lääkepoliittinen johtaja Sirpa Rinta (040 533 0666).

Reseptilääkkeiden tukkuhinnat laskivat vuonna 2013.
Laskua vaihditti viitehintajärjestelmään kuulumattomien Kela-korvattavien lääkkeiden hintaleikkaus.
Lääkkeiden tukkuhintaa seurataan vuosittain.
24.4.2014