Terveys ja työkyky kohtaavat ensimmäistä kertaa kirjassa Lääkkeet ja työkyky

Miten lääkehoidon kehitys näkyy väestön terveydessä ja työkyvyssä? Kysymykseen antaa vastauksen kirja Lääkkeet ja työkyky. SuomiAreenan yhteydessä julkaistussa kirjassa 16 kokenutta terveydenhuollon tekijää tarkastelee laaja-alaistesti ja konkreettisesti eri sairauksien kautta lääkehoidon kehityksen vaikutusta terveyteen ja työkykyyn.

"Kirjan näkökulma on uusi. Lääkehoidon kehittymistä on tähän saakka arvioitu pääasiassa ihmisten kokemien terveyshyötyjen ja terveydenhuollon hyötyjen kautta. Ihmisten terveyden edistämistä ja työ- ja toimintakyvyn parantamista painotetaan juhlapuheissa ja erilaisissa strategioissa. Nyt julkaistavassa kirjassa paneudutaan ensimmäistä kertaa siihen onko puheille vastinetta käytännön hoitotyössä ja potilaiden elämässä", kertoo Lääketeollisuuden tutkimussäätiön asiamies Jussi Merikallio.

Merikallion mukaan monet ovat työkykyisiä, vaikka heillä on vakava krooninen sairaus. Terveyttä ei voikaan hänen mukaansa edistää vain terveydenhuollon keinoin, vaan siihen tarvitaan myös muita yhteiskunnan osa-alueita.

Useimmat epileptikot selviytyvät työssä ongelmitta

Noin 8-10 prosenttia suomalaisista saa elämänsä aikana vähintään yhden epileptisen kohtauksen ja 4-5 prosenttia epilepsian.

Valtakunnallisen epilepsiakeskuksen johtaja, professori Reetta Kälviäinen kertoo kirjassa nähneensä uransa aikana selvästi sen, miten epilepsiatutkimuksen ja lääkkeiden kehittyminen on vaikuttanut monen hänen pitkäaikaisen potilaansa elämänlaatuun ja toimintakykyyn. Kälviäisen mukaan kohtauksettomuus, tavanomainen elämä ja mieleisen työuran luominen ovat suurimmalla osalla epilepsiaa sairastavista hyvän pitkäaikaishoidon avulla mahdollista.

”Suurin osa ammateista sopii epilepsiaa sairastaville hyvän lääkehoidon ansiosta. Valtaosa epilepsiaa sairastavista on hyvän ja yksilöllisesti suunnitellun lääkehoidon ansiosta kohtauksettomia ja he selviytyvät työssä ongelmitta”, jatkaa Kälviäinen.

”Yhä useampi syöpää sairastava pystyy olemaan töissä myös syöpähoitojen aikana”

HYKSin Syöpäkeskuksen johtaja, dosentti Petri Bono toteaa kirjassa: ”Syöpähoidot ovat kehittyneet ja niiden haittavaikutukset vähentyneet, ja yhä useampi syöpää sairastava pystyy olemaan töissä myös syöpähoitojen aikana.”

Syöpäpotilaiden määrä kasvaa jatkuvasti. Samalla myös hoito- ja diagnostiikkamenetelmät ovat kehittyneet ja ennuste on parantunut. Syöpään sairastuminen ei tarkoita nykyisin enää välttämättä sitä, että pitäisi jäädä heti pysyvästi pois töistä, vaikka syöpä olisi levinnyt.

Voit ladata kirjan sähköisen version itsellesi: Lääkkeet ja työkyky -kirja

Lisätietoja antavat Lääketeollisuuden tutkimussäätiön asiamies Jussi Merikallio, 050 667 48 ja Lääketeollisuus ry:n lääkepoliittinen johtaja Sirpa Rinta, 040 533 0666.

Lääkkeet ja työkyky -kirja julkaistiin 15.7. Porissa
Useimmat epileptikot selvityvät työelämässä
Yhä useampi syöpää sairastava pystyy olemaan töissä syöpähoitojen aikana
15.7.2014