Vuoden Lääkeinformaatioteko pureutuu jo toista kertaa peräkkäin antibioottien vastuulliseen käyttöön

Vuoden Lääkeinformaatioteko jaetaan tänään lääkealan ammattilaisten vuosittaisilla Farmasian Päivillä Helsingin Messukeskuksessa. Jo toista kertaa peräkkäin palkinnon pokkasi kampanja, joka pureutuu antibioottien vastuulliseen käyttöön.

Kampanja nostaa esiin varsin merkittävää ja ajankohtaista terveyskysymystä, sillä kansainvälisen terveysjärjestön WHO:n mukaan antibioottiresistenssi muodostaa maailmanlaajuisen terveysuhan. Sunnuntaina 18.11. vietetään Euroopan antibioottipäivää.

Antibioottiresistenssistä arvioidaan johtuvaan vuosittain maailmassa noin 700 000 kuolemaa. Määrän on ennustettu nousevan 10 miljoonaan vuoteen 2050 mennessä, ellei asiaan puututa. Antibioottiresistenssi tarkoittaa bakteerien vastustuskyvyn lisääntymistä antibiootteja vastaan ja siten antibioottien tehon heikentymistä, mikä on vaarantamassa länsimaisen terveydenhuollon perustan.1

Palkitun kampanjan toteuttivat Pfizer Oy, Suomen Infektiolääkärit ry, Suomen Sairaalahygieniayhdistys, Kliiniset Mikrobiologit ry, Suomen yleislääkärit ry ja Miltton Oy.

Kampanjan tavoitteena oli lisätä suomalaisten tietoisuutta ja kiinnittää huomio antibioottiresistenssiin vakavana asiana. Lisäksi tavoitteena oli nostaa esiin yhteiskunnallista keskustelua ja tuoda esiin arjen keinoja, joilla kuka tahansa voi ehkäistä antibioottiresistenssin leviämistä.

Kampanja hyödynsi taitavasti eri medioita ja kanavia ja saikin kattavasti näkyvyyttä. Kokonaisuuteen kuului tapahtumia, sosiaalisen median kampanjointia sekä osallistava mahdollisuus tehdä kampanjasivuilla www.antibioottiresistenssi.fi lupaus tehdä töitä antibioottiresistenssin ehkäisemiseksi.

Kampanjaan saatiin mukaan myös korkean tason päättäjiä ja mielipidevaikuttajia sekä myös terveydenhuollon ammattilaisia kuten perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko.

”Voittajatyössä oli käytetty monipuolisesti erilaisia markkinointikanavia. Kampanjassa oli digitaalisten kanavien lisäksi hyödynnetty henkilökohtaisia kohtaamisia, jotka digiaikana helposti unohdetaan”, perustelee palkintoraadin puheenjohtaja Riikka-Maria Lemminki Mainostajien Liitto ry:stä.

Lääketeollisuus ry:n vuosittain järjestämässä kilpailussa voittajan valitsee riippumaton raati, jonka jäseninä olivat tänä vuonna Mainostajien Liitto ry:n toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki (pj), toimitusjohtaja Tuula Kallio mainostoimisto Dagmar Helsingistä, apteekkari Ritva Ylänkö Herttoniemen apteekista, ‎Senior Consultant Lauri Sipilä BrandWorxx Oy:stä sekä multimediatoimittaja Heljä Salonen Iltalehdestä. Raadin sihteerinä toimi erityisasiantuntija Jaakko Laurila Lääketeollisuus ry:stä.

Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki, Mainostajien Liitto ry, p. 040 578 1974
Eritysasiantuntija Jaakko Laurila, Lääketeollisuus ry, p. 040 776 3031

1 Jim O’Neill et al: Tackling drug-resistant infections globally: Final report and recommendations. The review on antimicrobial resistance. https://amr-review.org/ 5/2016

16.11.2018