“Yhteistyön julkistaminen lisää luottamusta”

Lääkeyhtiöt ryhtyvät vuonna 2016 julkistamaan taloudelliset tiedot lääkäreiden ja muiden terveydenhoidon ammattilaisten kanssa tekemästään yhteistyöstä. Uudistuksen myötä lääkeyhtiöt ryhtyvät julkaisemaan omilla verkkosivuillaan tiedot muun muassa lääkäreistä, joille ne ovat maksaneet luennointipalkkioita tai korvanneet lääketieteellisen koulutuksen osallistumiskuluja.

Lääketeollisuus toteuttaa uudistuksen omasta aloitteestaan läpinäkyvyyden lisäämiseksi. Julkistaminen ulottuu toimintamallina koko Euroopan alueelle ja velvoittaa Suomessa kaikkia Lääketeollisuus ry:n jäseniä. Lääketeollisuuden ja terveydenhoidon ammattilaisten välinen yhteistyö on terveydenhoidon kehittämisen ja lääketieteellisten innovaatioiden syntymisen kannalta välttämätöntä. Tulevan uudistuksen myötä yhteistyö saatetaan aiempaa avoimemmaksi.

”Lääkäreiden ja lääkeyritysten yhteistoiminta hyödyttää potilaita, terveydenhoitojärjestelmää ja yhteiskuntaa. On yleisen luottamuksen kannalta tärkeää, että yhteistyö tehdään läpinäkyväksi”, Lääketeollisuus ry:n toimitusjohtaja Jussi Merikallio sanoi Lääkäripäivillä 9.1.2015 järjestetyssä keskustelussa.

Suomen Lääkäriliitto suosittelee jäsenilleen, että nämä antavat suostumuksen tietojensa julkistamiseen. ”Yhteistyön avoimuus vahvistaa luottamusta kaikkiin osapuoliin, ja lääkäreiden tulee suhtautua myönteisesti uudistukseen” , kommentoi Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Heikki Pälve.

Lääkeyhtiöt julkistavat tiedot ensimmäisen kerran keväällä 2016. Julkistaminen koskee silloin vuoden 2015 tietoja.

9.1.2015