Lääkemarkkinoinnin valvontakunnan vuosikatsaus 2017 on julkaistu

Lääketeollisuus ry:n omavalvontajärjestelmän lääkemarkkinoinnin valvonnan toiminnan vuosi 2017 on koottu yksiin kansiin. Vuosikatsaus sisältää tilastotietoa ennakkotarkastetuista tv- ja radiomainoksista, tapausmääristä sekä lyhennelmät valvontaelinten käsittelemistä tapauksista.

Vuosikatsaus sisältää myös Valvontakunnan puheenjohtajan, professori Vesa Annolan sekä varapuheenjohtajan, markkinoinnillisten asioiden pääsihteeri Paula Palorannan puheenvuorot sosiaalisesta mediasta markkinointiympäristönä.

Markkinointi sosiaalisessa mediassa on nostanut esiin markkinoinnin tunnistettavuusvaatimuksen: someympäristö voi hämärtää markkinoinnin erottamista muusta informaatiosta. Markkinoinnin on kuitenkin täytettävä kaikissa ympäristöissä yleisesti markkinoinnilta edellytetyt vaatimukset. Säännös markkinoinnin tunnistettavuudesta on paitsi lainsäädännössä niin myös itsesääntelyssä täysin medianeutraali.

Tutustu vuosikatsaukseen:
Lääkemarkkinoinnin valvontakunnan vuosikatsaus 2017

Lääkkeiden markkinointia valvoo Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea. Sen rinnalla on jo yli puolen vuosisadan ajan toiminut lääketeollisuuden omaehtoinen valvontajärjestelmä. Lue lisää aiheesta.

5.4.2018