Lääketeollisuus on pettynyt maailman kauppajärjestön päätökseen heikentää koronarokotteiden patenttioikeuksia

22.06.2022

Maailman kauppajärjestö (WTO) päätti viime viikon ministerikokouksessa hyväksyä TRIPS-kauppasopimuksen ja siihen liittyvät COVID-19 -rokotteiden patenttiheikennykset.

Ministerikokouksessa Suomea edustanut ministeri Skinnari korosti patenttisuojan merkitystä ratkaisun tuojana, ei ongelmana. Skinnari totesi, että COVID-19 -rokotteiden kehittäminen on mahdollistunut juuri nykyisten kannusteiden vuoksi. Suomen kanta kokouksessa oli siis innovaatiomyönteinen.

Lääketeollisuus ry on sekä Suomessa että Euroopassa painottanut patenttisuojan merkitystä ja sitä, kuinka iso merkitys niillä on uusien lääkehoitojen ja- rokotteiden kehittämiseksi.

Koronarokotteiden patenttisuojaa heikennetään määräaikaisesti

TRIPS-kauppasopimuksen myötä koronarokotteiden patenttisuojaa heikennetään määräaikaisesti.

Määräaikaisuudestaan huolimatta päätös heikentää olennaisesti teollisuuden kannusteita panostaa tutkimukseen ja tuotekehitykseen tulevaisuuden terveyskriiseissä.

Tämä suuntaus on huolestuttava, sillä juuri IP-oikeudet luovat turvan innovaatioiden kehittämiselle. Ne toimivat eräänlaisena vakuutuksena merkittäviä tutkimusinvestointeja tekeville ja riskejä kantaville lääketeollisuuden yrityksille. Juuri kannusteet mahdollistivat ennennäkemättömän yhteistyön niin tutkimuksessa kuin tuotannossa. Niiden johdosta lääketeollisuus on kyennyt tuottamaan todella lyhyessä ajassa 13,9 miljardia koronarokoteannosta.

Lääketeollisuuden kattojärjestöt IFPMA ja EFPIA alleviivasivat, että patenttien heikennys ei ole ratkaisu sopimuksen yhteydessä listattuihin kysymyksiin. Ensisijaisesti tulisi yhteistyössä ratkoa infrastruktuuriin ja kaupan esteisiin liittyviä kysymyksiä.

Nyt tehdyn WTO-päätöksen kannalta on tärkeää, että myös pienet maat kuten Suomi tuovat esille patenttien merkitystä tulevaisuuden innovaatioille, kuten ministeri Skinnari nosti omassa lausunnossaan esiin.

EFPIA:n kannanoton löydät täältä.

Lisätietoja:

Sanna Lauslahti, 050 512 2380 (sanna.lauslahti@laaketeollisuus.fi)