Lääketeollisuus kehysriihestä: risuja ja ruusuja Orpon hallitukselle

16.04.2024

Lääketeollisuus kehysriihestä: risuja ja ruusuja Orpon hallitukselle

Lääketeollisuus ry kiittää hallitusta kehysriihen kokonaisuuteen sisältyneestä TKI-kasvupaketista. Toimiala on suuri suomalainen TKI-investointien tekijä.

”TKI-kasvupaketti on tärkeä ja oikea toimenpide. Suomalainen tutkimuksen ja innovaatioiden ekosysteemi pitää saada yhteisvoimin kukoistamaan, koska se on kestävän talouskasvun lähde. Lääketeollisuus on näihin kasvutalkoisiin valmis”, Lääketeollisuus ry:n puheenjohtaja Niilo Färkkilä korostaa.

Kehysriihen säästötoimet osuvat lääkkeisiin. Lääkkeiden viitehintajärjestelmän muutoksilla Orpon hallitus hakee 30 miljoonan euron säästöjä, jotka kohdentuvat ennen kaikkea lääketeollisuuteen. Näiden säästötoimien valmistelussa on nyt tärkeää tehdä tiivistä yhteistyötä alan toimijoiden kanssa, jotta lääkkeiden saatavuus Suomeen ei säästötoimien seurauksena heikkene.

Potilaiden vuosittaisen alkuomavastuun korotuksella ja sitomisella indeksiin tavoitellaan puolestaan 20–25 miljoonan euron säästöjä. Paljon lääkkeitä käyttävien vuosiomavastuu ei kuitenkaan nouse.

Jo aiemmin hallitusohjelmassaan hallitus päätti lääkkeiden arvonlisäveron nostamisesta 10:stä 14 %:iin, mikä tulee nostamaan sekä potilaiden että sairausvakuutuksen lääkekustannuksia.

Lääketeollisuus alleviivaa toimialan keskeistä asemaa murroshetkellä.

”Korkeatasoinen lääkehoito rokotteet mukaan lukien ovat keskeinen osa ratkaisua julkisen talouden vahvistamisessa ja huomisen innovaatiotalouden rakentamisessa. Siksi on niin tärkeää nyt huolehtia siitä, että päätökset toteutetaan tavalla, joka mahdollistaa tutkivan lääketeollisuuden investointipotentiaalin hyödyntämisen ja lääkehoitojen hyvän saatavuuden turvaamisen. Se on suomalaisen potilaan, innovaatiopohjaisen talouskasvun ja kestävän julkisen talouden etu”, Färkkilä muistuttaa.

Lisätietoja:
Niilo Färkkilä, Lääketeollisuus ry:n puheenjohtaja, puh. +358 50 433 4504