Rokotusoikeuden laajentamisessa on järkeä

13.02.2024 | Laura Labart, erityisasiantuntija

Rokotusoikeuden laajentamisessa on järkeä

Useampien terveydenhuollon ammattiryhmien osallistaminen rokottamiseen on lämpimästi kannatettavaa ja se on tervetullut terveyden ja terveydenhuollon tehostamistoimi.

Sosiaali- ja terveysministeriön lausuntoaika rokotusoikeuden laajentamisesta on juuri päättynyt. Ehdotuksessa rokotuksia saisivat jatkossa antaa aiempaa useammat terveydenhuollon ammattilaiset, esimerkiksi proviisorit, farmaseutit sekä lähi- ja perushoitajat, jotka ovat saaneet lisäkoulutusta rokottamiseen. Lääketeollisuus ry kannattaa lainsäädännön uudistamista esitetyllä tavalla ja pitää sitä tervetulleena kansalaisten terveyden ja terveydenhuollon tehostamistoimena.

Tarvitsemme jatkossa yksinkertaisemman ja nopeamman reitin rokotuksiin

Neuvolatyö on keskeinen osa perusterveydenhuollon ehkäisevää ja terveyttä edistävää toimintaa. Samaa konseptia tulisi soveltaa ikääntyvälle väestölle siten, että rokottamista voitaisiin edistää hyvinvointialueilla hallitusohjelmaankin kirjatuissa seniorineuvoloissa.

Apteekkirokottaminen tulee tehdä mahdolliseksi maanlaajuisesti eli nykyistä selvästi laajemmin. Apteekkien terveydenhuollon resurssit tulee hyödyntää täysimittaisesti, sillä yli 60 miljoonalla asiakaskäynnillä vuodessa apteekit ovat luonteva paikka rokotuspalveluille. Onnistunut toteutus edellyttää muun muassa apteekkirokottamisen tilamääräyksien rajoituksien keventämistä, jotta rokotustoimintaa voidaan käytännössä tosiasiallisesti laajentaa ja kehittää.

Rokotteilla suojataan yhteiskunnan terveyttä

Apteekeissa tulee saada rokottaa täysi-ikäisiä kaikilla Euroopassa myyntiluvan saaneilla, Suomessa saatavilla olevilla rokotteilla, ei pelkästään kansallisen rokoteohjelman piirissä olevilla rokotteilla. Rokoteohjelman ulkopuolisia rokotteita ovat esimerkiksi HPV-rokote aikuisille, vyöruusurokote, TBE-rokote korkean riskin alueiden ulkopuolella sekä RSV- ja pneumokokkirokotteet.

Uudenlaiset toimintatavat ovat tervetulleita ja rokotusoikeuden laajentaminen on yksi niistä.