Vuoden Lääkeinformaatioteko voittaja 2020: Digitaaliset Luotsit tukevat potilaan ja terveydenhuollon ammattilaisen yhteistyötä

02.10.2020 | Petra Tirkkonen, viestintäjohtaja

Vuoden Lääkeinformaatioteko voittaja 2020: Digitaaliset Luotsit tukevat potilaan ja terveydenhuollon ammattilaisen yhteistyötä

Vuoden Lääkeinformaatioteko -palkinnon voitti arjen työkalu, joka tarjoaa helppokäyttöisiä ratkaisuja tukemaan potilaan ja terveydenhuollon ammattilaisten yhteistä päätöksentekoa. Potilaita osallistavan Shared Decision Making -kampanjan toteuttivat Boehringer Ingelheim ja Myy Agency.

Vuosittain jaettava lääkeinformaatiotekopalkinto jaettiin perjantaina 2.10. virtuaalisesti järjestettyjen Farmasian päivien yhteydessä.

Työn lähtökohtana oli luoda helppokäyttöisiä digitaalisia ratkaisuja, ns. Luotseja, jotka tukevat potilaan osallistumista arkisiin hoitopäätöksiin ja ohjaavat valmiiden keskustelumallien avulla terveydenhuollon ammattilaista ja potilasta kohti yhdessä tehtyjä hoitovalintoja. Verkkotyökalut on kehitetty yhdessä asiantuntijoiden kanssa.

- Useiden kansansairauksien (diabetes, eteisvärinä, COPD) hoitosuosituksissa painotetaan potilaan osallistamista ja vastuuta omasta hoidostaan. Kun potilaan toiveet huomioidaan ja hän ymmärtää, miksi lääke on määrätty, hoitomyöntyvyys ja hoidon toteutuvuus paranee. Se tuottaa suoraan terveyshyötyä niin potilaalle kuin yhteiskunnallekin, Boehringer Ingelheimin lääketieteellinen johtaja Jarmo Kaukua painottaa. 

- Poikkeusaika on haastanut ottamaan käyttöön uusia keinojen ja kanavia. Tämänkin kampanjan lanseeraus siirrettiin lennosta livemessuista digitaalisiin kanaviin ja -alustoihin sekä sosiaaliseen mediaan. On palkitsevaa olla mukana projektissa, joka lisää potilaiden ymmärrystä ja hyötyä, mutta on myös vauhdittanut lääketeollisuuden keinoja tavoitella heille tärkeitä kohderyhmiä. Boehringer Ingelheimille kiitos notkeudesta ja rohkeudesta hypätä uusiin viestintätapoihin, kiittää toimitusjohtaja Johanna Markkanen Myy Agencystä.

Raadin mukaan idea on moderni, positiivinen ja lähellä kuluttajapintaa. Haastavasta vuodesta huolimatta kampanja on tavoittanut potilaita hyvin. Ensimmäisen kolmen kuukauden aikana diabetesluotsilla oli 360, eteisvärinäluotsilla 353 ja COPD-luotsilla 230 käyttäjää.

- Potilaan osallistaminen omaan hoitoonsa on merkittävä asia. Näillä työkaluilla potilaat ohjattiin käyttämään uudenaikaisia digitaalisia työkaluja, joissa oli tarjolla runsaasti tietoa sairauksista ja niiden hoidosta. Sairaudet oli myös havainnollistettu erinomaisella tavalla. Hienoa, että Suomessa käyttöön otetuille työkaluille odotetaan kansainvälistä jakelua. Hienoa työtä! kehuu valinnan tehneen raadin jäsen, MTL:n toimitusjohtaja Tarja Virmala.

Potilaiden osallistamisen työ jatkuu yhä, ja aikeissa on jakaa ilosanomaa niin asiantuntijoille kuin potilaskentällekin. Kampanja on herättänyt kiinnostusta myös muissa maissa, ja sitä ollaan myös jo kopioimassa muualle Eurooppaan.

Lääketeollisuus ry:n vuosittain järjestämässä kilpailussa voittajan valitsee riippumaton raati, jonka jäseninä olivat tänä vuonna Marketing Finland ry:n toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki (pj.), markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL:n toimitusjohtaja Tarja Virmala, apteekkari Ritva Ylänkö Herttoniemen apteekista, Senior Partner Lauri Sipilä Pro-Source Oy:stä sekä tiedetoimittaja Heljä Salonen Iltalehdestä. Raadin sihteerinä toimi erityisasiantuntija Jaakko Laurila Lääketeollisuus ry:stä.

Lisätiedot

Eritysasiantuntija Jaakko Laurila, Lääketeollisuus ry, p. 040 776 3031, jaakko.laurila@laaketeollisuus.fi.